Organisaties en online firestorms

Uit onderzoek blijkt dat het voor organisaties beter is om hun sociale media-activiteiten te verhogen, zodat zij zich kunnen weren tegen zogenoemde online firestorms. Een online firestorm kan gezien worden als een plotselinge grote hoeveelheid aan negatieve berichten die aan een bedrijf gericht zijn. Een organisatie kan zich beter beschermen tegen deze firestorms wanneer zij hun sociale media-activiteiten verhogen en meer een dialoog aangaan met verschillende stakeholders op diverse sociale media-kanalen. Wanneer organisaties op sociale media deze dialoog aangaan hebben mensen het gevoel dat de organisatie om haar producten en klanten geeft.

Dit is belangrijk, omdat het kan leiden tot een positievere houding ten opzichte van het merk en dat uiteindelijk consumenten eerder overgaan tot aankoop van het merk. Wanneer een grote hoeveelheid negatieve reacties ontstaat kan de organisatie middels sociale media direct haar trouwe klanten en fans bereiken waardoor waarschijnlijk minder reputatieschade zal ontstaan. Vanwege het feit dat interacties op sociale media zichtbaar zijn voor het gehele publiek is het van groot belang dat organisaties hier consistent mee omgaan, omdat dit de betrokkenheid, houding en het gedrag van consumenten kan beïnvloeden.

Doordat het woord ‘sociaal’ in sociale media schuilt gaan consumenten en stakeholders er al vanuit dat organisaties deze dialoog aangaan. Het is dus niet de vraag of organisaties/merken wel of niet tweewegs-communicatie dienen aan te gaan met hun klanten via sociale media, het is de vraag of organisaties deze dialoog aangaan op een effectieve en samenhangende manier zodat klanten het gevoel hebben dat de organisatie oprecht is.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s