Het communiceren van een rebranding proces

Door de digitale revolutie en de opkomst van social media is het medialandschap dynamischer geworden en moeten organisaties zich aan de steeds veranderende omgeving blijven aanpassen om te overleven. Wanneer de omgeving van een organisatie verandert of wanneer een organisatie zelf wilt veranderen gaat zij over tot een corporate rebranding proces. Corporate rebranding is de creatie van nieuwe aspecten van een corporate merk, met als doel een nieuwe onderscheidende positie te implementeren in de gedachten van stakeholders.

Het blijkt dat zowel profit organisaties als non-profit organisaties vooral gebruik maken van een introductieperiode voor het nieuwe merk en dat consumenten door deze organisaties zowel voor als na de rebranding worden gewaarschuwd. Het blijkt dus dat tijdens een rebranding proces het nieuwe merk nog voor een gedeelte verbonden is aan het bestaande merk. Na de overgangsperiode verdwijnt dit oude merk geleidelijk, waardoor stakeholders kunnen wennen aan de verandering.

Daarnaast worden tijdens een rebranding proces door profit organisaties vaker bestaande merken gecombineerd in vergelijking met non-profit organisaties. Zo kan een internationaal merk gebruikt worden als paraplumerk voor meerdere merken om vrijwel de gehele productlijn van een organisatie te dekken. Het helpt organisaties om nieuwe producten succesvol te introduceren door consumenten te overtuigen dat deze producten van dezelfde kwaliteit zijn als het paraplumerk. Aan de andere kant blijkt dat non-profit organisaties vaker haar merk veranderen zonder overgangsperiode in vergelijking met profit organisaties. Dit kan een effectieve strategie zijn wanneer een organisatie niet meer met haar oude imago geassocieerd wilt worden.

Wanneer organisaties hun merk gaan rebranden dan is het van belang dat zij hun rebranding strategieën aanpassen op hun organisatiedoelen. Daarnaast is het voor zowel profit organisaties als voor non-profit organisaties belangrijk om deze rebranding geleidelijk aan door te voeren, zodat stakeholders worden geïnformeerd over het gehele proces.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s