Mediaberichtgeving bevlekt reputatie Shell

Multinational Shell: een bedrijf dat, zoals zijzelf aangeven, handelt volgens de kernwaarden eerlijkheid, integriteit en respect voor anderen. Komt in mediaberichtgeving ook naar voren dat Shell deze kernwaarden naleeft wanneer zij voor de rechter worden gedaagd in verband met een olielek in Nigeria?

Op 20 december 2011 lekte voor de kust van Nigeria 40 duizend vaten olie uit een scheur in een van Shells diepzee-installaties. De Nigeriaanse regering wil dat Shell miljarden euro’s aan schade vergoedt. In deze regio vinden meerdere olielekkages plaats, maar volgens verschillende Nigeriaanse autoriteiten is dit het grootste olielek in dertien jaar. Dit onderwerp is door de media natuurlijk niet onopgemerkt gebleven, waardoor zij hier veel aandacht aan besteedden. Maar op welke manier hebben media aan dit milieu-issue aandacht besteedt en op welke wijze kwam multinational Shell naar voren?

Consequenties voor reputatie Shell
Deze crisis kan een negatieve invloed hebben op de reputatie van multinational Shell. Wanneer mediaberichtgeving over de consequenties voor de reputatie van Shell gaat, kan dit namelijk invloed hebben op de manier waarop consumenten en andere belanghebbenden over Shell denken. Nieuwsmedia kunnen op verschillende manieren de mening van het publiek beïnvloeden door te bepalen hoeveel aandacht zij aan een onderwerp besteden en welke elementen van een onderwerp zij meer naar voren laten komen. Spreekt de media over imagoschade voor Shell door de crisis of komt de evaluatie van Shell door stakeholders naar voren? Interessante vragen die duidelijk kunnen maken of media de gevolgen van het issue voor de organisatie-identiteit en bedrijfsreputatie bespreken.

Mediaberichtgeving over milieu-issue
Om te onderzoeken op welke manier de media aandacht besteden aan Shell en het milieu-issue in Nigeria zijn 154 Nederlandse krantenartikelen geanalyseerd, waarbij onderscheid is gemaakt tussen populaire kranten en kwaliteitskranten. Het Algemeen Dagblad en De Telegraaf zijn populaire kranten en de Volkskrant en NRC Handelsblad vallen onder kwaliteitskranten. Hierbij is gekeken of door de media de gevolgen voor de reputatie van Shell of mogelijke imagoschade van Shell worden besproken. Daarnaast is specifiek onderzocht of populaire kranten en kwaliteitskranten hierin van elkaar verschillen.

Uit het onderzoek blijkt dat journalisten daadwerkelijk de mening, die het publiek of stakeholders hebben ten opzichte van Shell, in krantenartikelen behandelden. Populaire kranten en kwaliteitskranten verschillen van elkaar met betrekking tot het belichten van de consequenties voor de reputatie van Shell. In artikelen uit kwaliteitskranten worden de gevolgen van het issue voor de organisatie-identiteit en bedrijfsreputatie gemiddeld vaker besproken dan in artikelen uit populaire kranten.

Media beïnvloeden mening van consument en stakeholders
Maar wat betekent het nu precies dat inderdaad de consequenties voor de reputatie van Shell in mediaberichtgeving naar voren komen? De media zijn zeer invloedrijk en kunnen beïnvloeden hoe het publiek over dit milieu-issue denkt en hoe stakeholders Shell beoordelen. Uiteindelijk kan het een bedreiging vormen voor Shell wanneer stakeholders een negatief oordeel over hen hebben. Dit alles maakt het interessant om in de toekomst te achterhalen of in mediaberichtgeving over andere issues ook de gevolgen voor de organisatie-identiteit en bedrijfsreputatie zichtbaar zijn. Hierdoor bestaat de mogelijkheid dat de mening van de meerderheid van het publiek en stakeholders direct voeding geeft aan bepaalde media die op basis hiervan nieuws belichten.

Uiteindelijk kan deze mediaberichtgeving de mening van consumenten en stakeholders ten opzichte van multinational Shell beïnvloeden.

 

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s