Hoe effectief is celebrity endorsement?

Voor bedrijven wordt het steeds lastiger om ervoor te zorgen dat hun producten aandacht krijgen van consumenten. Het inzetten van beroemdheden in reclames blijkt een veelgebruikte en succesvolle methode die voor positieve aandacht vanuit het publiek zorgt. Mede hierdoor zijn vaker reclames te zien waarin beroemdheden producten of merken aanprijzen. Bedrijven linken hun producten aan bekende personen, met als doel het stimuleren van meer merkbekendheid, een positieve merkattitude en uiteindelijk het overhalen van de consument om het product te kopen. Dit fenomeen wordt ‘celebrity endorsement’ genoemd.

Het is voor campagnemakers van commerciële bedrijven relevant om te weten voor welke factoren het inzetten van beroemdheden in reclames positief werkt en welke factoren juist minder goed werken. Over het algemeen heeft celebrity endorsement een positief effect op het koopgedrag van de consument. Wel blijkt dat het effect op het koopgedrag van consumenten per productcategorie verschillend is. Zo spelen beroemdheden een belangrijkere rol bij het kopen van cosmeticaproducten of horloges dan bij voedingsproducten zoals fruitdrankjes.

Ook hebben bepaalde kenmerken van beroemdheden, zoals betrouwbaarheid, deskundigheid en fysieke aantrekkelijkheid, een positieve invloed hebben op het koopgedrag van de consument. Tevens is gebleken dat advertenties door consumenten langer worden onthouden wanneer grappige of aantrekkelijke beroemdheden een product aanprijzen.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s