Invloed van nieuwsmedia

Consumenten kunnen door nieuwsmedia beïnvloed worden in de manier hoe ze over een bedrijf denken of hoe zij met anderen uit de samenleving over deze bedrijven praten. Nieuwsmedia kunnen een essentiële rol spelen bij het beperken van reputatieschade bij dit soort bedrijven. Daarnaast hebben positieve berichten, die nieuwsmedia over een bedrijf publiceren, een belangrijke invloed op de intentie van consumenten om producten van dat bedrijf te kopen, of op de intentie van het publiek om bij dat bedrijf te solliciteren.

Door het herhalen van negatieve berichten door nieuwsmedia hebben zij een belangrijke invloed op de bedrijfsreputatie en daarnaast hebben deze media als enige de macht om de reputatieschade van dat bedrijf te beperken. Daarnaast verbeteren nieuwsberichten met een positieve insteek over een bedrijf de reputatie van dat bedrijf en zorgen, over het algemeen, nieuwsberichten met een negatieve insteek over een bedrijf er juist voor dat de bedrijfsreputatie verslechterd.

Bedrijven zullen – en moeten – er in de toekomst alles aan blijven doen om hun reputatie te beschermen, omdat er voor hen veel op het spel staat. Het oordeel over een bedrijf baseren consumenten, medewerkers en andere relevante aandeelhouders namelijk voor een groot deel op berichtgeving uit de media. Op deze manier blijven nieuwsmedia een machtige positie innemen in het maken of breken van de reputatie van bedrijven.

Advertenties

Één reactie Voeg uw reactie toe

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s