Perfectionist vs Optimalist

Mensen zien perfectionisme vaak als een teken van gezonde ambitie, maar dit is niet per se een pre. Ik geef het toe, ook ik behoor tot de groep van de perfectionisten. Het is belangrijk om de kern van het perfectionisme – denken in termen van ‘moeten’ en bang zijn om fouten te maken – aan te pakken, zodat perfectionisme niet zozeer een negatief punt is maar dat dit tot iets positiefs leidt.

In het boek The Optimalist van Tal Ben-Shahar staat, dat het aantal perfectionisten toeneemt in onze nogal veeleisende en gedigitaliseerde samenleving. Herken jij jezelf (deels) in de volgende punten van Ben-Sahar, dan ben je waarschijnlijk net als ik een perfectionist:

1. Beslissingen nemen vind je moeilijk;
2. Feedback zie je als een persoonlijke aanval;
3. Taken en verantwoordelijkheden trek je graag naar je toe;
4. Problemen los je liever zelf op;
5. Het kan altijd beter.

Hoewel ik het niet geheel met punt twee eens ben, herken ik mijzelf wel in de andere punten. En dit zijn precies de punten die ik wil veranderen of – in ieder geval – wil verminderen. De oplossing volgens Ben-Shahars om een perfect leven te hebben door minder perfectionistisch te zijn is om te denken als een optimalist. Optimalisten willen net als perfectionisten goed presteren, maar ze beseffen dat perfectie niet altijd haalbaar is. Ze voeren sommige taken daarom niet ‘als beste’ uit, maar gewoon ‘iets beter’.

Ik ga deze aanpak van Tal Ben-Shahar zeker proberen en hoop dat ik mezelf niet meer betrap op de gedachte dat ik geen fouten mag maken.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s